اخبار / دانشگاهی / جزئیات و تغییرات جدید آزمون دستیاری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

جزئیات و تغییرات جدید آزمون دستیاری

<>معاون آموزشی وزیر بهداشت جزییات تغییرات آزمون دستیاری را تشریح و تاکید کرد که این تغییرات از آزمون دستیاری سال 95 اجرایی و اعمال می‌شود.

<>

<>به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید امیر محسن ضیایی در نشستی با خبرنگاران، با بیان اینکه طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی سال‌ها مطرح بوده است، افزود: پذیرش در آزمون دستیاری در عین حال که عادلانه است، اما همه جنبه‌های صلاحیت فرد را در برنمی‌گیرد. این آزمون سالانه با 200 سوال برگزار می‌شود و افراد می‌توانند در همه رشته‌های تخصصی و دانشگاهی شرکت کنند و پذیرش آنها براساس نمره صورت می‌گیرد. نقایص زیادی بر این نحوه پذیرش وارد بود و با توجه به حساسیت این موضوع، مدتی طول کشید تا برخی تغییرات صورت گیرد.

<>

<>

ترازبندی نمرات آزمون <>وی در ادامه با شاره به اینکه تصویب تغییرات آزمون دستیاری در هشتادمین جلسه شورای آموزش تخصصی و اجرای این تغییرات از سال 95 به تشریح این تغییرات پرداخت و افزود: در گذشته افراد رشته‌های مختلف با ضریب ثابت شرکت می‌کردند، اما در تغییراتی که به تصویب رسیده و از سال 95 اجرا می‌شود، نمرات آزمون در پنج زیر گروه "جراحی اصلی"، "جراحی فرعی"، "کودکان"، "داخلی" و "سایر رشته‌ها" ترازبندی می‌شود و از این ترازبندی برای ایجاد نمره اصلی داوطلب استفاده می‌شود و از این طریق 85 درصد نمره داوطلب محاسبه می‌شود.

<>

لحاظ سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری <>معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: پیش از این هیچ‌گاه سوابق تحصیلی افراد در آزمون پذیرش دستیاری لحاظ نمی‌شد، اما در تغییرات اعمال شده 5 درصد نمره آنها براساس معدل دوره طب عمومی هر فرد در نظرگرفته می‌شود و از آنجایی که ممکن است ارائه نمره در هر دانشگاه به صورت‌های گوناگون باشد، اعمال سوابق با فرمول آماری ترازبندی شده که ارزش معدل‌ها استاندارد می‌شوند و نمره‌ها با یکدیگر قابل مقایسه باشند.

<>دکتر ضیایی افزود: تغییر دیگر این است که 10 درصد نمره از طریق پیش‌کارورزی تعیین می‌شود که در اعمال این 10 درصد هم استانداردسازی صورت می‌گیرد، زیرا پیش‌کارورزی در سال‌های مختلف متفاوت است.

<>

<>

تغییر در روند و تعداد انتخاب رشته‌ آزمون <>وی با بیان اینکه از سال 95 امکان انتخاب رشته تنها در سه رشته وجود دارد، توضیح داد: حداکثر تعداد رشته‌های انتخابی افراد در برخی کشورها، یک و در برخی کشورهای دیگر سه رشته است، اما در کشور ما اینگونه نبود و مشکلی که پیش می‌آمد این بود که دانشجو انتخاب رشته انجام می‌داد و پس از قبولی اقدام به تغییر رشته می‌کرد. تغییری که در این روند ایجاد شد این است که در سال اول اجرای این تغییرات یعنی در آزمون دستیاری سال 95 به داوطلبان اجازه داده می‌شود که در 5 رشته و در همه دانشگاه‌ها انتخاب رشته انجام دهند اما از سال بعد یعنی از سال 96 داوطلبان تنها در سه رشته و در همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند انتخاب رشته کنند. همچنین انتخاب رشته قبل از ارائه نمره آزمون اتفاق خواهد افتاد.

<>

<>

برگزاری آزمون مهارتی پس از پایان دوره کارورزی <>معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد تغییراتی دیگر گفت: از سال آینده پس از پایان دوره کارورزی، آزمون مهارتی برگزار می‌شود. یعنی هر فردی که بخواهد در ایران اجازه کار بگیرد و پزشک شود، باید از این آزمون عبور کند. البته افراد از یک سال قبل از پایان دوره کارورزی اجازه شرکت در آزمون را دارند. آزمون در تمام سال و در بخش‌های منتخب کشور برگزار خواهد شد.

<>به گفته ضیایی، تغییر ذکر شده، دوره‌های کارموزی را معنادار می‌کند از یک سو دانشجویان چون می‌دانند باید از این آزمون عبور کنند، سعی می‌کنند مهارت‌های خود را افزایش دهند و از طرف دیگر دانشگاه‌های کشور سعی می‌کنند استانداردهای خود را بالا ببرند. البته این آزمون به صورت صفر و 100 برگزار نمی‌شود، یعنی اگر دانشجویی در یک بخش آزمون قبول شده و در بخش دیگر قبول نشده می‌تواند در آزمون بعدی فقط در بخشی که قبول نشده شرکت کند.

<>


دکتر ضیایی معاون وزیر بهداشت <>وی در ادامه با بیان اینکه هر فردی که قصد دارد دستیار شود باید حداقل 9 ماه دوره پزشکی عمومی بگذراند، افزود: البته اعمال این تغییر هنوز به تصویب نرسیده است. زیرا در بخش اجرا و قوانینی که در مورد متاهلان و... وجود دارد با مشکل مواجه است.

<>معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: آنچه که مدنظر است این است که سهم آزمون کتبی در پذیرش افراد 50 درصد باشد و 50 درصد دیگر براساس صلاحیت‌های اخلاقی، پزشکی، نمرات و... صورت گیرد.

<>

<>ضیایی با بیان اینکه آیین‌نامه بومی‌گزینی پذیرش دانشجو در حال ابلاغ است، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، دانشگاه‌هایی که در مناطق کمتر برخوردار هستند، باید متناسب با شرایط خود ظرفیت‌هایی را در پذیرش دانشجو ایجاد کنند. یعنی اگر دانشگاهی مازاد بر ظرفیت‌هایی که تعیین شده بتواند ظرفیت ایجاد کند و این امر به تایید معاونت آموزشی وزارت بهداشت برسد، می‌تواند دانشجو پذیرش کند.

<>

<>به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، یکی از مشکلات در مورد کسانی که دوره تخصص را به پایان می‌رسانند این است که در سال آخر که سال اصلی محسوب می‌شود، به دلیل آنکه می‌خواهند در آزمون بورد شرکت کنند، زودتر از موعد بخش‌ها را ترک می‌کنند. البته این امر اجتناب‌ناپذیر است. زیرا این آزمون سخت بوده و فرد نیاز به مطالعه دارد. براساس تصمیمی که در این مورد گرفته شده و باید به تصویب برسد، دستیارانی که در شهریور دوره تخصص خود را تمام می‌کنند اجازه دارند از 9 ماه تا یک سال بعد در بورد تخصصی شرکت کنند تا فرصت کافی برای مطالعه داشته باشند.

<>معاون وزیر بهداشت در خاتمه تاکید کرد که این موضوع در کمیسیون دائمی معین مصوب شده و اگر در صحن شورای آموزش پزشکی تصویب شود، در سال 95 اجرا می‌شود.

تاریخ خبر سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳