اخبار / دانشگاهی / اولین همایش ملی آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه برگزار می‌شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

اولین همایش ملی آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه برگزار می‌شود

<>رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور از برگزاری اولین همایش ملی آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه در تاریخ 12 اسفندماه خبر داد.

<>به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابوالفضل خوش‌منش در نشست خبری که عصر امروز در وزارت علوم برگزار شد، در ابتدا به توضیح در مورد مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی پرداخت و گفت: در کشور شورایی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که چندین شورا زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزیابی‌هایی از سال گذشته تاکنون صورت گرفته و گاهی نقد و نظرهایی هم ارائه شده است.

<>وی ادامه داد: در مواردی برنامه‌ ریزی و قانون‌نویسی صورت گرفته اما کنترل مستقیمی روی بودجه علمی و فرهنگی کشور نشده است. سرانجام بعد از 15 سال کار کارشناسی تصمیمی مبنی بر اینکه نهاد تنظیم‌کننده قرآن داشته باشیم، گرفته شد.

<>رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با بیان اینکه چندین بحث در مورد این تصمیم مطرح شد، اظهار کرد: بحث اول تشکیل یک وزارتخانه قرآن بود. بحث دوم این بود که در وزارتخانه‌های مختلف معاونت‌های قرآنی تشکیل شود و تشکیل فرهنگستان قرآنی، سومین بحث مطرح شده بود که هیچ‌کدام از این موارد تصویب نشد.

<>خوش‌منش افزود: تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مشابه به یک مجلس در کشور در سه زمینه منابع انسانی، منابع مالی و محتوایی ایفای نقش کند، در نهایت به تصویب رسید. در فعالیت این شورا پنج وزارتخانه شامل وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان به علاوه دستگاه‌های مهم قرآنی کشور با ما همکاری می‌کند.

<>وی با تاکید بر اینکه این شورا همانند مجلس دارای چند کمیسیون تخصصی است، افزود: این شورا دارای چهار کمیسیون است که شامل کمیسیون آموزش عمومی قرآن، در وزارت آموزش و پرورش به مسئولیت شخص وزیر، کمیسیون آموزش تبلیغی و ترویجی قرآن در وزارت ارشاد به ریاست وزیر، کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآنی در وزارت بهداشت و کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآنی کشور به ریاست وزیر علوم می‌شود.

<>رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور افزود: وجه نوآوری قابل ذکر این است که در سال‌های بعد از انقلاب نوع نگاه‌های ما به قرآن و برداشتی که از قرآن داریم، نوعی نگاه ذوقی و سلیقه‌ای و اغلب بدون رویه روشن و در واقع کارهای تبلیغی و ترویجی است. جای سوال است که دستگاه بزرگ و ارزشمند آموزش ما در حوزه‌های علمیه، چه اقداماتی برای داشتن یک قرآن نظام‌مند انجام داده است و اینکه قرآن برای نظام اسلامی چه حرف‌هایی دارد. در این همایش سعی می‌شود به این مسائل به صورت نظام‌مند بررسی کرد.

<>خوش‌منش در ادامه به همایشی که در گذشته در مورد همین محور برگزار شده، اشاره کرد و افزود: مرکز در گذشته همایشی به نام تحول در آموزش عالی قرآنی جامعه برگزار کرده است و همایشی که هم‌اکنون درصدد برگزاری آن هستیم، اولین همایش ملی و تخصصی آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه نام دارد.

<>وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 4.5 تا 5 میلیون دانشجو و طلبه در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند. از طرفی در جامعه امروز، قریب به 54 تا 60 شغل قرآنی وجود دارد. در حالی که قابلیت رشته‌های قرآنی 2 الی 3 برابر میزان موجود است، اما برای تربیت نیروی انسانی برای این مشاغل هنوز برنامه خاصی وجود ندارد. هدف اصلی برگزاری این همایش این است که توجه در این زمینه‌ها حاصل شود.

<>رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در ادامه در مورد زمان و برگزاری این همایش اظهار کرد: مکان این همایش دانشکده مدیریت تهران است. زیرا دانشگاه تهران، دانشگاه مادر بوده و از طرفی این موضوع با بحث مدیریت و کارآفرینی مرتبط است. همچنین مقالاتی برای این همایش ارسال شده است که به مقالات برگزیده حق‌التالیف پرداخت شده و در نشریه منتشر می‌شود.

<>خوش‌منش در پایان به این سوال که آیا این همایش با حضور وزیر علوم برگزار می‌شود یا خیر، پاسخ داد: از وزیر علوم دعوت شده که در این همایش شرکت کنند اما از آنجایی که جشنواره خوارزمی در همین تاریخ برگزار می‌شود، ممکن است این جشنواره حضور وزیر در این همایش را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تاریخ خبر شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳